Zapisujete si pravidelně, za co jste vděční?

Jen pět nebo deset minut denně zaměřené vděčnosti přispívá ke zlepšení nejen v emocionálním, ale také ve fyzickém a sociálním zdraví.

Studie opakovaně ukázaly, že vykonávání jednoduchých cvičení ohledně vděčnosti, jako je vedení deníku vděčnosti nebo psaní dopisů vděčnosti, může přinést řadu působivých benefitů.

Lidé, kteří prožívají a vyjadřují vděčnost bývají zdravější než ostatní lidé. Denní vděčnost pomáhá snižovat depresi a úzkost, a prý dokonce zlepšuje kardiovaskulární funkci u pacientů se srdečními chorobami.

Opravdu zapsat?

Uchopme pero a věnujme pouhých 10 minut zapsání toho, za co jsme dnes vděčni. Těch věcí, které můžeme zapsat je mnoho. Nestačí si vděčnosti pouze říct. Zapisování je podstatné, protože díky němu věnujeme vděčnostem mnohem intenzivnější pozornost, navíc se k nim můžeme vracet a pročítat si je, čímž násobíme účinek.

  • Dnes jsem vděčný za svou rodinu.
  • Dnes jsem vděčný za teplo domova.
  • Dnes jsem vděčný za dostatek jídla.
  • Dnes jsem vděčný za internet.

„Je nemožné cítit vděčnost a být skleslý ve stejný moment.“

Naomi Williams

Skutečně se nejedná o žádnou vědu. Zapisovat můžeme prakticky cokoliv, za co chceme poděkovat. Jen si to běžně neuvědomujeme a bereme to jako něco samozřejmost. Nezapomínejme, že nic v našem životě není samozřejmé.

Matematika našich emocí je jednoduchá. Čím více se zaměříme na to pozitivní, co už v životě máme, tím menší dáme prostor tomu nechtěnému, aby dostalo svůj prostor. Z toho vyplývá vyšší emoční rovnováha a celková spokojenost.

Nejen, že vděčnost zvyšuje pocit štěstí, ale také snižuje toxické emoce, jako je závist, nelibost, frustrace, vina a lítost.

Posílení vztahů

Můžeme děkovat jen skrze deník vděčnosti nebo můžeme napsat dopis svým blízkým, což může být emocionálně ještě silnější zážitek. Obzvláště v době, kdy si píšeme maximálně sms nebo zprávy na Facebooku. Představte si, že dojde vaší mamince, tatínkovi, dceři nebo někomu dalšímu ručně psaný dopis vděčnosti. Nejen, že budete mít skvělý pocit vy, ale zároveň potěšíte své blízké.

Lepší pracovní prostředí

Dopad vděčnosti může dokonce zlepšit naše pracovní prostředí. Jednoduchá každodenní praxe může pozitivně ovlivňovat produktivitu, dosažení cílů, rozhodování a další dovednosti.

Výkon mozku

Ještě stále jste skeptičtí ohledně vděčnosti? Vědci dokonce už v tomto ohledu skenovali mozek. A výsledek? Mozek, který zažívá vděčnost vůči konkrétní osobě, je zaplaven zdravými účinky, díky nimž máme větší chuť znovu toužit po tomto pocitu.

Pokud nejsme VDĚČNÍ za to, co nyní máme, těžko si můžeme myslet, že budeme šťastní, když budeme MÍT VÍCE.

Vděčnost zvyšuje duševní sílu. Vzpomínka na vše dobré i v těch nejtragičtějších časech života vytváří odolnost a snižuje stres. Zavedete si deník vděčnosti? Já už ho mám dlouho :). Za co jste dnes vděční?

Petr Havránek
Jsem zakladatel projektu Každý den s citátem a autor inspirativních emailů Myšlenka v kapse. Pomáhám lidem měnit zaběhlá paradigmata, a bořit mýty o tom, jak život kolem nás funguje. Baví mě inspirovat. Baví mě učit se novým věcem. Baví mě, když to co dělám, má smysl.

Motivační diáře a kalendáře pro rok 2019 najdete tady